خدمات API داده های پژوهشی

API ازنظر فنی اختصاری برای عبارت «رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن» (Application Programming Interface) محسوب می‌شود. در برخی موارد شرکت‌های بسیار بزرگ API-هایی برای مشتریان خود و یا کاربردهای داخلی‌شان ساخته‌اند.

عبارت API به طور معمول در زمینه‌های علم رایانه مشاهده می‌شود. اما معنی آن چیست؟ این واژه به یک ابزار یا کتابخانه‌ای اشاره می‌کند که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا کدی بنویسند که با نرم‌افزارهای دیگر ارتباط برقرار می‌کند. این کدها از ابزارهای سطح پایین که برنامه‌های ویندوز و OS X استفاده می‌کنند کمک می‌گیرند تا از جنبه‌های زیرساختی سیستم‌عامل استفاده کنند. برخی از API ها نیز ابزارهایی هستند که امکانات اپلیکیشن‌های روی گوشی را تأمین می‌کنند. به طور خلاصه API روشی برای برقراری ارتباط بین یک برنامه رایانه‌ای با برنامه‌های رایانه‌ای دیگر فراهم می‌سازد. اما API به خودی خود جذابیتی ندارد. آنچه اهمیت دارد کاربرد این ابزار است (منبع)

  1. برای دایمنشن اینجا بروید (شاید کمی حرفه ای تر هم بگویند این یک ویجت است آری ولی کارکرد همان API را دارد که من مد نظرم است شرح بدهم)
  2. برای آلتمتریک از اینجا که ما از نوع اول آن که رایگان است و بدون رمز قابل استفاده است در وب سایت کار کرده ایم و اینجاست.
  3. و برای پلامکس هم این صفحه

با توجه به اینکه مخاطبان این مقاله ی آموزشی برنامه نویسان حرفه ای نیستند من سعی کردم خیلی ساده توضیح دهم بحث “رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن” را و در انتها باید ذکر کنم خیلی مواقع سرویس دهنده های مطرح در بحث اطلاعات دارای API ها غیر رایگان هستند یعنی برای استفاده کامل یا بخش های حرفه ای تر به مشتریان محصول خود ارائه میدهند (مثلا الزویر برای اسکوپوس و دیگر محصولاتش) و یا با هزینه باید از آنها استفاده شود من در انتها چند API کاربردی دیگر را هم نام میبرم و لینک میدهم:

۴٫ الزویر دارای هفت API برای اسکوپوس، سایول، ساینس دایرکت، اینجینیرینگ ویلیج و… است :
الف) صفحه ی اطلاعات برای توسعه دهندگان نرم افزاری
         ب) صفحه ی تفاوت اطلاعات پیش فرض API با حالت داشتن دسترسی کامل 

۵٫ کراس رف (برای خدمات تکست ماینینگ داده کاوی هم مورد استفاده است)

۶٫ورلدکت

۷٫ گوگل بوک

۸٫ سایمتیک اسکالر

۹٫ گوگل اسکالر هیچ API ای ندارد

۱۰٫ اینجا هم چند مورد معرفی شده است.

۱۱٫ و نکته ی اخر تقریبا من ندیدم هیچ سرویس دهنده ی ایرانی از این نوع خدمات بدهد و خیلی لازم است جاهایی مثل ایرانداک، وزارت بهداشت و کلی پایگاه هایی که دارد، مرکز علوم منطقه ای شیراز، مرکز جهاد دانشگاهی SID و…

۱۲٫ اگر عمری بود و توانستیم بصورت محدود و کوچک خدمات API های یابش را آرام آرام منتشر می کنیم و البته دقت داشته باشید این کار مستلزم قدرت مالی و برنامه نویسی بالاست که اغلب دولتی ها برخورداند و ما خیر

۱۳٫ وب آو ساینس از شرکت کلارویت