خدمات شبکه های اجتماعی ویژه اساتید و پژوهشگران

ابزارهای شبکه های اجتماعی به کمک دیده شدن پژوهشگران و فعالیت های پژوهشی شان آمده است. امروزه بیش از ده ها شبکه ی اجتماعی علمی از قبیل ریسرچ گیت، ارکید، گوگل اسکالر، پابلونز، لینکدین و… وجود دارند که نویسندگان با بارگزاری اطلاعات پژوهشی خود از قبیل مقالات، اسلایدها و… به دیگر پژوهشگران کمک می کنند تا با دستاوردهایشان آشنا شوند. و از قِبَل مطالعه ی اسنادشان تعداد استنادات بیشتری دریافت کنند.

شرکت یابش هم اینک در بخش خدمات داده و علم سنجی خود خدمت جدیدی برای پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاه ایجاد کرده است. در این سرویس افراد می توانند با اشتراک ۶ ماهه یا یک ساله و ارسال رزومه ی کاری خود (البته تولید رزومه ی پژوهشی شامل مقالات تولید شده در اسکوپوس، وب آو ساینس، آی اس سی و… می تواند بخشی از خدمات ما باشد) همکاران ما اقدام به وارد کردن کلیه ی اطلاعات پژوهشی شما در شبکه های اجتماعی معتبر جهانی می کنند.

پژوهشگر گرامی ما به عنوان دستیار دیجیتال شما در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنیم و شما با اطمینان خاطر حضورتان در این شبکه ها را برای رشد برند شخصیتان بما بسپارید.

در جدول زیر شبکه های اجتماعی فهرست شده اند و برای دریافت هزینه ی خدمات کافیست از طریق ایمیل، تلگرام، واتس آپ، پیامک و… با ما تماس بگیرید:

 

عنوان شبکه اجتماعی Researchers Social Networks خدمات
اسکوپوس Scopus چک کردن پروفایل و در صورت نیاز مرج کردن
وب آو ساینس/ریسرچر آی دی ResearcherID ساخت و مرتب سازی پروفایل /مقالات وب آو ساینس
اورکید ORCID ساخت پروفایل و ورود اطلاعات/مقالات/کتاب/پایان نامه
ریسرچ گیت ResearchGate ساخت پروفایل و ورود اطلاعات/مقالات/کتاب/پایان نامه
پابلونز publons ساخت پروفایل و ورود اطلاعات/مقالات/کتاب/پایان نامه
گوگل اسکالر Google Scholar ساخت پروفایل و ورود اطلاعات/مقالات/کتاب/پایان نامه
مندلی mendeley ساخت پروفایل و ورود اطلاعات/مقالات/کتاب/پایان نامه
فیگ شیر figshare ساخت پروفایل و ورود اطلاعات/مقالات/کتاب/پایان نامه
اسلایدشیر Slideshare ساخت پروفایل و ورود اسلایدهای آموزشی
لینکدین Linkedin ساخت پروفایل و بارگذاری اطلاعات مناسب برای این شبکه

دیگر شبکه های اجتماعی علمی عبارتند از :impactstory، mysciencework، growkudos, zenodo که بنظر میرسد لازم است پژوهشگران ما با همه ی این شبکه ها آشنایی اولیه داشته باشند.

مزایای حضور پژوهشگران در شبکه های اجتماعی علمی

  • ارتقای شهرت علمی: یکی از اندیشمندان می­گوید که اگر برای سیاستمداران قدرت و برای تاجران ثروت مهم باشد برای افراد علمی شهرت مهم است. حضور در وب اجتمایع سبب می­شود که افراد بیشتر دیده شوند و همین کمک می­کند که شهرت علمی آنها ارتقا پیدا کند.
  • شناخته شدن محققان جوان و تازه کار: افرادی که در ابتدای کار پژوهشی هستند و هنوز در دنیای علمی خیلی شناخته نشده­اند می­توانند با فعالیت در شبکه ­های اجتماعی، خودشان را به دیگر پژوهشگران بشناسانند.
  • داشتن یک رزومه آنلاین: به طور معمول، در شبکه‌های اجتماعی علمی لازم است اطلاعاتی مانند تحصیلات، تجارب کاری و فهرست آثار را در پروفایل گنجاند. این اطلاعات می‌توانند نقش یک رزومه آنلاین را برای افراد داشته باشند. دیری است که گنجاندن لینک شبکه‌های اجتماعی که افراد در آنها عضو هستند پای ثابت رزومه و حتی امضای ایمیل افراد شده است و برای کسب اطلاعات بیشتر دیگران را به آنها سوق می‌دهند.
  • آگاهی از فرصت­های شغلی: یکی از امکاناتی که همه این شبکه­ها دارند این است که کارفرمایان شغل­ها را آنجا تبلیغ و آگهی می­کنند و افراد هم می­توانند آن شغل­ها را مورد جست­و­جو قرار دهند و یا خودِ شبکه­های اجتماعی علمی با توجه به آن تجارب و مهارت و دانشی که افراد دارند، به آنها شغل­ پیشنهاد می‌دهند.
  • به روز بودن با حوزه پژوهشی: حضور در شبکه‌های اجتماعی علمی سبب می‌شود که افراد از جریان شتابان علم عقب نمانند. اگر در گذشته باید مقاله‌ای منتشر می‌شد تا از روندهای جاری علمی اطلاع حاصل شود، امروزه افراد، طرح‌های پژوهشی در حال انجام خود را در شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌کنند که سبب می‌شود قبل از انتشار نتایج پژوهش‌ها دیگران بدانند که چه فعالیت‌های علمی در حال انجام است.
  • آگاهی از فعالیت های پژوهشی دیگر محققان: اگر در گذشته افراد در کنج اتاق یا آزمایشگاه و در عزلت خود می‌خوانند و می‌نوشتند و پژوهش می‌کردند، امروزه به مدد شبکه‌های اجتماعی می‌توان فعالیت‌های علمی دیگر پژوهشگران در حوزه موضوعی خود را دنبال نمود.
  • گسترش همکاری علمی: سهولت ارتباط با دیگر پژوهشگران در شبکه‌های اجتماعی علمی سبب گسترش همکاری‌های علمی می‌شود. ون نوردن (۲۰۱۴) در مقاله خود نمونه‌ای از این همکاری‌های علمی را که از طریق ریسرچ‌‌گیت امکانپذیر شده است شرح می‌دهد. در این مقاله گفته شده در سال ۲۰۱۱، امانوئل نومکا نادی که دانشجوی دکترای میکروب‌شناسی در نیجریه بود برای انجام آزمایشاتی که باید برای پایان‌نامه خود انجام می‌داد به مشکل برخورد چرا که تجهیزات لازم برای این آزمایش‌ها را در اختیار نداشت. برای همین به ریسرچ گیت روی آورد و چند ایمیل به پژوهشگران مرتبط با پژوهش خود فرستاد تا اینکه یک متخصص ژنتیک در ایتالیا به نام اورازی رومئو به وی جواب داده و یک همکاری بین المللی شکل گرفت. طی سه سال، دو دانشمند با هم روی عفونت های قارچی در آفریقا کار کردند. نادی نمونه هایش را برای رومئو در دانشگاه مسینا برای تحلیل می فرستاد و آنها هرگز دیدار حضوری نداشتند.
  • رصد خوانش و استناد به مقالات: یکی از امکاناتی که شبکه­های اجتماعی علمی به افراد می­دهند این است که رصد کنند که تولیدات علمی­شان چقدر خوانده، استناد، و یا دانلود شده حتی این­که چقدر پروفایل­شان دیده شده است. با اهمیتی که امروزه سنجش فعالیت­های علمی پیدا کرده برای پژوهشگران مهم است که دائم وضعیتشان را از لحاظ علمی رصد کنند.
  • پرسش و پاسخ‌های علمی: در شبکه‌های اجتماعی علمی، افراد می‌توانند سوال بپرسند و به سوالات دیگران پاسخ دهند. جالب است که ریسرچ‌گیت به محققان برای این پرسش و پاسخ‌ها امتیاز داده و رتبه آر.جی آنها را ارتقا می‌دهد.
  • بارگذاری همه انواع تولیدات علمی و حتی مقالات منتشر نشده: در شبکه‌های اجتماعی علمی می‌توان علاوه بر مقالات و دیگر آثار منتشر شده، فیلم، تصاویر، مقالات منتشر نشده، داده های پژوهشی، اسلایدهای پاورپوینت، گزارشهای فنی، گزارش ثبت اختراع و …را نیز قرار داد. این قابلیت به پژوهشگران کمک می‌کند که یک بانک اطلاعاتی از تمام آثار علمی خود در فضای آنلاین داشته باشند و آنها را در معرض دید همگان قرار دهند. (منبع: صراف زاده، مریم: ارتباطات علمی در فضای مجازی؛ ضرورت حضور پژوهشگران در وب اجتماعی)

 

روش انجام کار:

  1. دریافت اسم و وابستگی سازمانی و (روزمه در صورت موجود بودن) و پاورپوینت ها، مقالات و …
  2. دریافت فیش واریزی جهت اشتراک شش ماهه یا یک ساله
  3. شروع کار یابش
  4. ساخت یک ایمیل جهت کلیه ی فعالیت های پژوهشگر در شبکه های اجتماعی
  5. شروع ساخت پروفایل ها
  6. با تکمیل هر بخش یک پرینت از پروفایل ها و بارگزاری ها به عنوان گزارش کار به مشتری ارسال می گردد
  7. در پایان واریز ها پرینت تمام فعالیت ها به مشتری تحویل می گردد.
  8. پژوهشگر از هر کار جدیدی از تاریخ شروع کار بما اطلاع رسانی می کند تا در طول دوره ی قرارداد بتوانیم سریعا پاورپوینت های جدید، مقالات جدید، اطلاعات پایان نامه، کتاب و… سریعا در شبکه به روز رسانی شود.
  9. این فرآیند تا پایان شش ماه یا یکسال بصورت مداوم انجام می شود.